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Difficulty (Explanation)
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Methodical Sonatas
Sonata prima g minor TWV 41:g3
8 difficult
Sonata seconda A major TWV 41:A3
7 difficult
Sonata terza e minor TWV 41:e2
7 difficult
Sonata quarta D major TWV 41:D3
7 difficult
Sonata quinta a minor TWV 41:a2
7 difficult
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About the Composer

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Georg Philipp Telemann

One of the leading German composers of his day, particularly as regards his German-language operas as well. Also from his pen came an extremely large number of liturgical works (especially cantatas), which came about within the context of his appointments and the compositional duties associated with them.

1681Born in Magdeburg on March 14.
1701–05He studies law in Leipzig, but is active as a singer, librettist, and composer at the opera, and after 1702, also as its music director. He writes music for the St. Thomas Church and St. Nicholas Church. Founds a student Collegium Musicum.
1704Organist and music director at the New Church.
1705–08Court musical director in Sorau.
1708–12Music director in Eisenach; composition of liturgical cantatas, masses, as well as other sacred and secular vocal works, instrumental concerti, and sonatas.
1712–21City music director of Frankfurt am Main; composition of liturgical music and music director at the Church of the Discalced and the St. Catherine Church; reestablishment of the Collegium Musicum of the Frauenstein Society and thus the beginning of regular concert life in Frankfurt am Main.
1716Premiere in Frankfurt of his Brockes Passion.
1721Premiere in Hamburg of the opera “Der geduldige Socrates.” He becomes cantor at the Johanneum Latin school and music director of the city of Hamburg. The five main churches of Hamburg were thus under his musical direction. Composition of church cantatas, secular cantatas, “Captain’s Music,” instrumental music; establishment of a Collegium Musicum.
1722He assumes the musical directorship of the Oper am Gänsemarkt (until 1738) and composes a large number of theatrical works for Hamburg.
1725Premiere of the intermezzo “Die ungleiche Heirath oder das herrsch-süchtige Cammer-Mädgen” (‘Pimpinone’), which is still his most well-known work for the stage.
1728Premiere of “Die Last-tragende Liebe oder Emma und Eginhard,” the most important of his surviving Hamburg operas.
after 1755Composition of vocal works in collaboration with various poets.
1767Death in Hamburg on June 25.

© 2003, 2010 Philipp Reclam jun. GmbH & Co. KG, Stuttgart

Henle`s superb urtext edition in four parts is impeccable as ever. The flute/violin part is presented in bold type over a figured bass part in small print. In the opening movements there are three staves, with the simple and embellished lines in bold type above the small printed basso part. Fold out pages eliminate any page turns. Secondly, the basso part is individually printed in bold type. Thirdly, the basso part is again printed in bold type but with the treble parts in small print and finally, a score with a keyboard part fully realised by the editor Wolfgang Kostujak.

Stringendo, 2018

Het speelmateriaal is zeer omvangrijk: een partituur met uitgewerkte continuopartij (Kostujak is zelf klavecinist), een losse partij voor fluit of viool met daaronder (veel kleiner) de bas, een losse continuopartij met de becijferde bas en daarboven (veel kleiner) de solopartij en tenslotte een losse becijferde baspartij. (...) Aan het praktische punt van omslaan is veel aandacht besteed: sommige pagina`s van de solopartij en de continuopartij zijn dubbelgevouwen, zodat er uitgevouwen drie pagina`s naast elkaar komen te staan, andere pagina`s zijn leeg gelaten. De prijs liegt er niet om, maar je krijgt beslist waar voor je geld.

Fluit, 2017

On reste parfois désemparé devant l`absence totale de travail éditorial et de qualité d`édition de certaines publications. Les èditions Henle, au contraire, représentent une valeur sûre et c`est avec plaisir que l`on découvre ces Sonates dans une édition qui ne déroge pas à la règle et que l`on n`imagine pas présentées autrement que minutiesement. (...) L`édition, éditée, présentée et annotée par Wolfgang Kostujak qui a également réalisé la basse continue, est irréprochable.

Tempo flûte, 2017

Die Ausgabe ist eine wahre Freude! Kostujak geht quellenkritisch penibel vor und zieht in seinem Kritischen Bericht alle relevanten Quellen mit ein, seine Continuo-Aussetzung entspricht dem aktuellen "state of the art", und die gesamte, im Layout konsequent blätterfreundliche Ausgabe enthält neben der eigentlichen Partitur eine Melodiestimme mit unterlegtem Bass, eine Basso-Continuo-Stimme mit Flötenstimme sowie noch eine reine Bassstimme mit Ziffern. Alles in allem ideale Voraussetzungen für Flötisten und Geiger, zusammen mit ihren Continuopartnern einen "fresh view" auf diese bedeutenden Werke zu richten, aus denen man - so ja auch der Sinn von Telemanns Veröffentlichung - nach wie vor sehr viel lernen kann! Ich freue mich schon auf Vol. II!

Tibia, 2017

Die Anmerkungen zur Aufführungspraxis sind literarisch quellenbasiert, trotzdem kurz und von enormer Informationsdichte inkl. praktischer Beispiele. Eine Ausgabe also, der eine gute Balance zwischen Praxisnähe und Urtextedition gelingt und die ein hilfreicher Schritt ist in Richtung informierter Interpretation.

ESTA-Nachrichten, 2017

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