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String Quartet op. 3

About the Composer

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Alban Berg

Together with his teacher Schönberg and with Webern, he belongs to the Second Viennese School, which defined musical advancement through atonality and the twelve-tone technique. His modest oeuvre is explained not only by his early death, but also by his high aesthetic standard. His two operas Wozzeck and Lulu shaped twentieth-century music theatre. He also wrote essays on analytical and aesthetic matters.

1885Born in Vienna on February 9, the son of an art and book dealer.
from 1904Studies with Arnold Schönberg.
1904–06Employment as an accountant. After coming into an inheritance, he relinquishes the position and dedicates himself to music.
1905–08Seven Early Songs (orchestrated 1928).
1909Sonata for piano, Op. 1, in one movement, in sonata-form.
1909–10Four Songs for voice and piano, Op. 2, atonal with dense contrapuntal structure.
1910String Quartet, Op. 3, with expressive tonal qualities.
1912Five Orchestral Songs, texts from postcards from Peter Altenberg, Op. 4. Completes piano reduction of Schönberg’s Gurre-Lieder.
1913Four Pieces for clarinet and piano, Op. 5.
1913–15Three Pieces for Orchestra, Op. 6.
1923–25Chamber Concerto for Piano and Violin with Thirteen Wind Instruments.
1925Premiere in Berlin of his most famous opera, “Wozzeck,” considered an Expressionist work.
1925–26Lyric Suite for string quartet, using twelve-tone technique.
1929Concert aria “Der Wein” after Charles Baudelaire.
1935Violin Concerto as a kind of “requiem” (dedicated “to the memory of an angel,” Manon Gropius). Dies in Vienna on December 23/24.
1937Posthumous performance of the two acts of his unfinished opera “Lulu,” begun in 1927.

© 2003, 2010 Philipp Reclam jun. GmbH & Co. KG, Stuttgart

Each part has been printed in score format with the individual part in larger typeface; the page turns have been carefully mapped out. Well done, Henle.

AUSTA Stringendo, 2017

Der Henle Verlag ging jetzt noch einen Schritt weiter und hat neues Stimmenmaterial herausgegeben, bei dem jeder Spieler aus einer eigens für seine Stimme gefertigten Partitur spielt. Was für von Walter Levin beeinflussten Musiker ohnehin ein Muss ist, wird bei dieser hochkomplexen Partitur jeder Streicher dankbar begrüßen. Am Notenmaterial dürfte es also jetzt nicht mehr scheitern ...

ESTA-Nachrichten, 2016

Spätestens wenn man Ullrich Scheidelers akribischen kritischen Bericht über die zur Erstellung der vorliegenden Urtextausgabe herangezogenen Quellen gelesen und sich mit den im Anschluss daran kommentierten Passagen der Partitur befasst hat, gelangt man zu der Erkenntnis, dass es wirklich höchste Zeit für eine Neuedition von Bergs Streichquartett gewesen ist. (...) Während die Stimmen früherer Ausgaben wichtige Stellen aus den übrigen Instrumentalparts lediglich durch Stichnoten referierten, hat man nun zur Erstellung von Spielpartituren gegriffen, in denen sich der aktuelle Part durch die Größe des Druckbilds von den übrigen, lediglich klein gedruckten Stimmen unterscheidet. Diese Lösung begünstigt es, den komplexen vierstimmigen Satz mit seinem differenzierten Geflecht an Haupt-, Neben- und Begleitstimmen zu durchschauen, was insbesondere für die Probenarbeit eine große Erleichterung darstellen dürfte.

Das Orchester, 2016

L'op. 3 di Berg viene proposta da Henle Verlag, in Urtext, in un'impressionante edizione: ogni parte staccata presenta il rigo da suonare in evidenza, insieme alla partitura in caratteri minori, in modo da poter seguire tutte le voci.

Archi, 2016